Majlis Angkat Sumpah Perdana Menteri Baru

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengangkat sumpah jawatan semasa upacara angkat sumpah sebagai pemimpin baru negara di Istana Negara Kuala Lumpur. Majlis Angkat Sumpah Ahli Kabinet Baharu.


Dap Sudah Banyak Kali Isytihar Datuk Seri Anwar Ibrahim Akan Jadi Perdana Menteri Jika Pemb Hot

Kesemua 31 menteri Kabinet hari ini mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Melawati di sini hari ini.

Majlis angkat sumpah perdana menteri baru. Perkara ini disahkan Setiausaha Sulit kepada Kebawah DYMM Sultan Kedah Datuk Elmi Yusoff dalam kenyataannya pada Jumaat. NdtvDmx YTServiceSebentar nanti berlangsung majlis angkat sumpah Ketua Menteri Sarawak yang baru Tan Sri Adenan Satem di Astana NegeriBeliau menggantikan Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang telah melepaskan jawatan itu berkuatkuasa semalamDan untuk perkembangan lanjut kita bersama Wartawan Rahimah Abdullah di Kuching. Ismail Sabri Yaakob menunjukkan tanda bagus ketika meninggalkan istana selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri Malaysia kesembilan.

Majlis Istiadat Angkat Sumpah Ketua Menteri Sabah baharu akan berlangsung pada Selasa di Istana Negeri Sabah Mon Sep 28 2020 1018AM Bahagian Media dan Komunikasi Korporat Jabatan Penerangan Negeri Sabah yang memetik Sumber Istana Negeri memaklumkan istiadat tersebut akan diadakan pada Selasa pukul 1030 pagi. Ia turut disaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana. Secara sinis Najib berkata beliau baru mengetahui Parlimen kawasan selamat daripada jangkitan Covid-19 setelah terdapat upacara angkat sumpah senator hari ini.

Upacara berlangsung di bilik singgahsana kecil Istana Negara tepat jam 10 pagi. Majlis Perlantikan dan Angkat Sumpah Menteri Besar Kedah yang baharu dijadual diadakan di Istana Anak Bukit di sini hari ini. Hajiji berkata ketua menteri baru akan mendapat sokongan majoriti.

Bekas menteri dalam negeri yang pernah menjadi sekutu pemimpin Malaysia Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru di hadapan Yang di-Pertuan Agong pada Ahad ketika Mahathir mempersoalkan kewajaran pelantikan itu dengan mendakwa bahawa beliau menerima sokongan. JAKARTA - Menjelang majlis angkat sumpah Presiden Indonesia Joko Widodo atau Jokowi bagi penggal 2019-2024 bandar Jakarta dikawal ketat dengan anggota keselamatan ditempatkan di tepi-tepi jalan. Upacara angkat sumpah Ahli Senator Dewan Negara di Parlimen menarik minat bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebelum ini Pengerusi Barisan Nasional Sabah Bung Moktar Radin dan Pengerusi Bersatu Hajiji Mohd Noor menemui Yang di-Pertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin petang Ahad. Enam menteri dan sembilan timbalan menteri lantikan baru ke dalam kabinet selamat mengangkat sumpah jawatan dan setia serta sumpah simpan rahsia di hadapan Yang Di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah pada Rabu. DATUK Seri Mohd Salleh Tun Said Keruak mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara dihadapan Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang di Parlimen.

Sehingga jam 9 pagi waktu tempatan keadaan lalu lintas masih beroperasi seperti biasa dan tetamu yang menuju ke Istana Merdeka mulai datang sambil. Gambar Jabatan Penerangan 21 Ogos 2021. 10 hours ago212pm - Ismail Sabri tiba di Istana Negara pada pukul 212 petang bagi istiadat angkat sumpah jawatan Perdana Menteri Malaysia Kesembilan 210pm - Perkembangan terkini di pintu utama Istana Negara 147pm - Kenderaan yang membawa Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob meninggalkan kediamannya di Tropicana Petaling Jaya menuju ke Istana Negara.

KEMASKINI pada 445 petang waktu tempatan ETS - 2020-03-01. Insya-Allah cukup bilangan untuk angkat sumpah tetapi kerana keadaan sekarang sudah lewat malam jadi. Perdana Menteri Malaysia dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Halim Perdanakusuma Jakarta jam 1115 pagi waktu Indonesia Barat untuk menghadiri majlis pelantikan itu.

Vigneswaran di Bangunan Parlimen di siniUBSCRIBE to NJOI AWANIhttps. Sat Aug 21 2021. Majlis Angkat Sumpah Perdana Menteri di Malaysia Perdana Menteri hanya akan sah selepas melalui majlis angkat sumpah di Istana Negara Angkat sumpah tersebut akan dilakukan Perdana Menteri kerajaan persekutuan dihadapan Yang di-Pertuan Agong.

Julai 28 2015 1039pm 14 gambar. Upacara angkat sumpah itu dilakukan di hadapan Yang di-Pertua Dewan Negara Tan Sri SA. Ismail Sabri Angkat Sumpah Jawatan Perdana Menteri Ke-9.

Untuk makluman majlis angkat sumpah ketua menteri akan berlangsung pada 29 Sept 2020 jam 1030 pagi di Istana Negeri Sabah kata kenyataan berkenaan. - Foto Muhd Zaaba Zakeria. Rupanya bangunan Parlimen bukan zon bahaya Covid-19.

Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selesai mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri kesembilan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara sebentar tadi.


Hishamuddin Bakal Dilantik Timbalan Perdana Menteri Malakat Tribune


LihatTutupKomentar